Huippusuorituksia MM-kisoissa

Kolmannen kilpailupäivän aamuna matkalla Kentuckyn messukeskukseen juutuimme huonoksi onneksemme aamuruuhkaan. Havaitsimme pian, että tämä tulisi tarkoittamaan sitä, että joukkue ei ehtisi käydä harjoituskentällä testaamassa robottiaan ennen ensimmäistä peliä. Niinpä keskityimme siihen, mitä vielä oli tehtävissä ottelua ajatellen. Kävimme autossa läpi pelistrategian ja kävimme läpi mitä kaikkea pitäisi muistaa varikkopisteellä tehdä ennen pelikentälle siirtymistä. Varikkopisteellä joukkue ehti vielä tarkistaa että robotti toimi moitteettomasti ja ladata ohjelmoinnit uudelleen robottiin.

 

 

 

Moni on livestriimiä katsottuaan kertonut, että pelien seuraaminen on mielenkiintoista ja jännittävää. Harva kuitenkaan tietää miten paljon erilaisia asioita onnistuneen pelisuorituksen takana on. Robotin rakentaminen ja ohjelmointi ovat tietenkin kaiken perusta. Kun nämä osuudet on saatu valmiiksi, alkaa joukkueen jäsenten valmistautuminen turnaukseen. Robottia on opeteltava ohjaamaan pelikentällä lähes rutiiniottein. Kun puikoissa on yhtä aikaa kaksi kuljettajaa, on näiden saumaton yhteistyö tietenkin hiottava kuntoon. Ennen jokaista ottelua ainakin yksi joukkueen jäsenistä käy taktiikkapalaverin tiimiparina pelaavan joukkueen jäsenen kanssa. Siinä sovitaan mm. mitä pelistrategiaa joukkue tulee käyttämään ja mikä ohjelmointi alun autonomiseen osuuteen valitaan. Team4Roboticsin kaikki jäsenet hoitavat tätä tehtävää vuorotellen.

 

 

 

 

 

Pelistrategiaa luomassa koko joukkue, eli Eemil, Jeremiah ja Teemu.

 

 

 

15 sekunnin autonomista osuutta varten joukkueet ovat tehneet ennakkoon ohjelmointeja, joiden tuottaman pistesaldo on joka kerralla onnistuessaan sama. Yhteistyössä pelaavat joukkueet laskevat mistä aloituspisteestä kummankin kannattaa aloittaa, jotta ohjelmoinneilla saadaan aikaiseksi mahdollisimman varma pistesaalis. Lisäksi voidaan ottaa riskejä, sillä kaikilla joukkueilla on sekä hyvin varmatoimisia ja viimeisteltyjä ohjelmointeja että sellaisia, jotka tuovat onnistuessaan ison pistepotin, mutta eivät onnistu aina. Vastassa olevan tiimiparin pistepottiin ei ole mahdollista juuri vaikuttaa, joten heidän suorituksiaan ei tarvitse sikäli ottaa huomioon.

 

 

 

 

 

Team4Roboticsin ohjelmointivaihtoehtoja autonomiseen osuuteen.

 

Käsiohjauksella pelattavassa osuudessa vastassa olevien joukkueiden toiminnalla on sen sijaan suuri merkitys. Ennen ottelua oman tiimiparin kanssa käytävässä strategiapalaverissa otetaan mahdollisuuksien mukaan myös vastustajien vahvuudet ja heikkoudet huomioon. Tämä edellyttää otteluiden seuraamista ja joukkueiden etsimistä varikkoalueella. Tässä työssä on myös valmentajan mahdollista olla mukana ja  Team4Roboticsin kohdalla näin onkin. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että kolmen hengen joukkueesta ei ole mahdollista irrottaa tähän tehtävään.

Päivän ensimmäisessä ottelussa Team4Roboticsin rooli oli pelata puolustuspeliä ja varmistaa että ennakkoon vahvaksi arvioitu vastustajajoukkue ei kykenisi tekemään kentällä suurta pistepottia. Ottelun alussa autonomisen osuuden voitto antoi tärkeää etumatkaa vastustajiin neljän pisteen verran. Team4Robotics sai myös loistavan onnistumisen puolustuspelissään, kun se onnistui häiritsemään vastustajaa juuri kun tämä oli sijoittamassa capia kentän laidalla olevaan tolppaan. Nämä kaksi pistettä jäivät saamatta. Pelkästään puolustamalla ei tietenkään pärjää, joten seuraavaksi joukkue siirtyi ampumaan palloja kohti etukentällä sijaitsevia lippuja. Toisen joukkueen robotti kuitenkin törmäsi heihin juuri ratkaisevalla hetkellä ja robotit takertuivat toisiinsa, eivätkä enää päässeet irti. Tätä kesti yli puoli minuuttia ja pahaksi onneksi tämä johti myös robotin rikkoontumiseen. Tämä hidasti robotin liikkumista ja esti korokkeelle kiipeämisen. Onneksi Teemu ja Eemil osoittivat kokemuksensa, eivätkä hätääntyneet. He tekivät robotilla sen, mitä tehtävissä oli. Ottelu päättyi voittoon 19-15.

 

 

Team4Robotics ja valmentaja tarkastelemassa vaurioita pelin jälkeen.

 

 

 

 

Päivän toinen peli päättyi murskatappioon Team4Roboticsin robotin kaaduttua. pisteet vastustajille 35-3. Kolmas ja neljäs peli puolestaan olivat ansaittuja ja tiukkoja voittoja 16-13 ja 16-14. Päivä päätteeksi oli luvassa ennakkoasetelmiltaan tiukka peli. Team4Robotics puolusti tiukasti, mutta oma pistesaalis jäi niukaksi ja tyytyminen oli tappioon 25-10.

 

Pelivuoroa odottamassa

 

 

 

 

 

 

 

Joukkueiden peleistä saavuttamilla pisteillä ei sinänsä ole suurta merkitystä. Joukkueiden paremmuusjärjestys ratkotaan ensisijaisesti otteluvoitoista saatavien pisteiden perusteella; voitosta kaksi, tasapelistä yksi ja häviöstä nolla. Väistämättä miltei sadan joukkueen sarjassa useammatkin joukkueet päätyvät tasatulokseen. Tällöin verrataan näiden joukkueiden autonomisesta osuudesta saamia pisteitä. Team4Robotics onkin tässä vahvoilla, sillä he ovat keränneet ko. pisteet kaikkiaan kuudesta ottelusta. Jos joukkueet ovat edelleen tasoissa, verrataan joukkueen SP-lukemaa. Se on joukkueelle hävinneiden tiimiparien keräämä pistemäärä keskinäisessä ottelussa.  Eli mitä paremmin pelanneen vastustajan onnistuu voittamaan, sitä arvokkaampi voitto on. Näin ollen on taktisesti järkevää voittaa niukasti ja hävitä reilusti.

 

 

Rankingsijoitus, voitetut ja hävityt pelit, niistä kertynyt pistepotti (12), autonomisen osuuden pisteet (24) ja joukkueen SP-pisteet.

Kolmannen pelipäivän jälkeen on siis pelattu yhdeksän ottelua ja kaksi on vielä jäljellä. Tällä hetkellä joukkue on oman lohkonsa rankingissa sijalla 25, mikä on ensi kertaa kilpailuun osallistuvalta joukkueelta loistava suoritus. Neljännen pelipäivän ottelut voivat toki vielä muuttaa tilannetta suuntaan tai toiseen, joten jännittävä päivä on edessä huomennakin.

Kilpailumatkaamme ovat tukeneet seuraavat yhteistyökumppanit:

 

 

#ROBORIKSU: Riihimäellä opiskellaan VEX IQ ja VEX EDR robotiikan kehitysalustan avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Harjunrinteen koulun robottikerhossa ja Riihimäen lukiossa oppilailla on mahdollisuus laajentaa osaamistaan robotiikan taitajina ja osallistua robotiikan kilpailutoimintaan, sekä robotiikkatapahtumiin. Riihimäellä järjestettiin  kolmannet viralliset VEX IQ Suomenmestaruuskilpailut 10.-11.2019, ensimmäiset VEX Robotics (EDR) Suomenmestaruuskilpailut 9.1. ja  ensimmäiset kansainväliset VEX IQ robotiikan European Open kilpailut 12.-13.1. 2019. Neljä Riihimäen kaupungin robotiikkajoukkuetta on saavuttanut osallistumisoikeuden robotiikan MM-kilpailuihin Louisvilleen, Yhdysvaltoihin huhtikuussa 2019.  Kerhon toiminnasta vastaa opettaja Reetta Viitane