Toinen kilpailupäivä Kentuckyssa

Toista kilpailupäivää joukkue oli odottanut, sillä ohjelmassa olivat ensimmäiset Tiimihaasteen pelit. Tässä haasteessa pelikentällä kohtaa peräti neljä robottia. Nämä kaksi joukkueparia pyrkivät tekemään kentällä mahdollisimman paljon pisteitä ja paremmin tässä tehtävässä suoriutunut tiimipari voittaa pelin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eemil ja Jeremiah ohjaamassa robottia tiimihaasteen pelissä.

 

Aamulla pelattiin ensin harjoitusottelut, joiden tehtävänä on tutustuttaa joukkueet pelikenttiin ja toimintaan peliä ennen ja sen jälkeen. Robotit kannetaan hyvissä ajoin kentälle odottamaan oman ottelun alkua ja kytketään kiinni kentän ohjausjärjestelmään. Pelin alussa on 15 sekunnin automatisoitu osuus, jonka aikana robotit tekevät pisteitä ennakkoon tehdyn ohjelman perusteella. Joukkueilla on usein useita eri ohjelmia ja tiimiparista riippuen valitaan sopivimmat. Team4Roboticsin tapauksessa ohjelmia on vähintään kolme kummallekin puolelle kenttää. Ohjelmoidun osuuden jälkeen alkaa käsiohjauksella pelattava osuus. Vaikka robottia ohjataan käsiohjaimella, on jo pelkästään robotin liikkeelle saaminen vaatinut ohjaimen ja robotin ohjelmointia. Useimmat joukkueet ohjelmoivat peliohjaimen painikkeiden taakse erilaisia toimintoja palloampujien käynnistämisestä ajomoottoreiden ohjaamiseen. Usein robottia ajetaan kahdella peliohjaimella yhtä aikaa ja tärkeää onkin että nämä kaksi kuljettajaa tekevät saumatonta yhteistyötä paitsi keskenään, myös joukkueparinsa robotin kuljettajien kanssa.

 

 

 

 

 

 

Tulevan ottelun pelistrategia sopimassa Teemu ja Eemil

 

Harjoitusottelu sujui kerrassaan mainiosti niin ohjelmoinnin kuin ajosuorituksenkin perusteella ja joukkue olikintyytyväinen. Ensimmäisessä varsinaisessa pelissä sama tahti jatkui ja Team4Robotics voitti ottelun yhdessä connecticutilaisen parinsa kanssa pistein 18-12.

Toisessa ottelussa alun huono onni johti autonomisen osuuden häviöön ja ongelmat moottorin kanssa lopulta tappioon 8-14. Varikolla joukkue huomasi yhden ajomoottorin löystyneen kiinnityksestään ja vieneen tehot robotin etenemisestä. Tuloksesta huolimatta ottelu oli tasainen, mutta lopputulos luonnollisesti harmitti.

 

 

 

 

 

 

 

 

Erityisesti autonomisen osuuden valinnan suhteen on tärkeää tehdä yhteistyötä.

 

Kolmannessa matsissa nähtiin tuttua Team4roboticsia. Tiukkaa taistelua lippujen herruudesta ja lopuksi vielä kunnon mittelö korokkeelle kiipeämisestä toivat saldoksi voiton 22-9.

Päivän lopuksi pelattiin vielä yksi ottelu, joka olikin todellinen jännitysnäytelmä. Tiukka 19-18 voitto taisi tulla Team4Roboticsillekin yllätyksenä. Isot kiitokset kanssapelaajille, jotka hoitivat voiton kotiin riksulaisjoukkueen robotin kaatumisesta huolimatta.

Ensimmäisen päivän jälkeen sijoitus omassa lohkossa peräti yhdeksäs. Peleistä on kuitenkin vielä seitsemän pelaamatta, joten tiukka ottelutahti jatkunee ja otteiden täytyy pysyä yhtä hyvinä jatkossa.

 

 

 

 

 

 

Koko joukkue jännittämässä.

 

Kilpailumatkaamme ovat tukeneet:

 

 

 

 

 

 

#ROBORIKSU: Riihimäellä opiskellaan VEX IQ ja VEX EDR robotiikan kehitysalustan avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Harjunrinteen koulun robottikerhossa ja Riihimäen lukiossa oppilailla on mahdollisuus laajentaa osaamistaan robotiikan taitajina ja osallistua robotiikan kilpailutoimintaan, sekä robotiikkatapahtumiin. Riihimäellä järjestettiin  kolmannet viralliset VEX IQ Suomenmestaruuskilpailut 10.-11.2019, ensimmäiset VEX Robotics (EDR) Suomenmestaruuskilpailut 9.1. ja  ensimmäiset kansainväliset VEX IQ robotiikan European Open kilpailut 12.-13.1. 2019. Neljä Riihimäen kaupungin robotiikkajoukkuetta on saavuttanut osallistumisoikeuden robotiikan MM-kilpailuihin Louisvilleen, Yhdysvaltoihin huhtikuussa 2019.  Kerhon toiminnasta vastaa opettaja Reetta Viitanen