Tunnelmia kilpailupaikalta

Ensimmäinen kilpailupäivä alkoi VEX EDR -joukkueilla hyvissä tunnelmissa. Varsinaisia kilpailutapahtumia ennen joukkueet kokoontuivat jonottamaan sisäänpääsyä Kentucky Expo Centeriin. Jo siinä vaiheessa kaikista joukkueista saattoi aistia jännityksen ja innostuksen. Kun jonotuksen jälkeen päästiin sisälle, oli vuorossa rekisteröitymisen lisäksi joukkueen varikkoalueen rakentaminen ja robotin katsastaminen. Vaikka Team4Roboticsin jäsenet ovat jo kokeneita kilpailijoita, taisi heitäkin hiukan jännittää robotin laskeminen pöydälle tuomareiden arvioitavaksi; oliko muistettu ottaa kaikki sääntöpykälät huomioon robotin koon ja osarajoitusten suhteen vai tulisiko robotiin vielä tehdä viime hetken muutoksia.

 

Hyvin sujuneen katsastuksen jälkeen oli aika suunnata harjoituskentälle ja varmistaa että robotti toimisi matkan jäljiltä suunnitellusti Lisäksi tehtiin vielä viime hetken säätöjä ohjelmointeihin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samalla osa joukkueesta kierteli etsimässä niitä joukkueita, joiden kanssa pelaisimme yhdessä. Joukkueiden kartoituksessa voivat onneksi valmentajatkin auttaa, joten kaikilla riitti kiirettä.

 

 

 

 

 

 

 

Eikä vähiten sivistysjohtaja Esa Santakalliolla, joka rakensi varikkopistettämme hiki hatussa yhdessä Roboedu ry.n puheenjohtajan Timo Tiusasen kanssa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Muutamien joukkueiden kanssa päästiin sopimaan tulevista pelitaktiikoista ja jopa harjoittelemaan niitä. Oikean strategian löytäminen onkin avainasemassa kilpailussa pärjäämisessä. Hiukan tarvitaan myös tuuria, sillä yhdessä pelaavat joukkueet ja heidän vastustajansa arvotaan, eikä  ole suinkaan sama millaisten joukkueiden kanssa kisataan. Harva robotti kykenee tekemään kentällä kaikkea sitä, mistä pisteitä voi saada. Robotit ovat siis tietyllä tapaa erikoistuneita joihinkin kisahaasteen osa-alueisiin. Tässä Turning Point -haasteessa elementteinä ovat ”capit” ja niiden kääntäminen ja nostaminen, sekä lippujen kääntäminen työntämällä ja palloja ampumalla. Lopuksi taistellaan vielä keskikorokkeen herruudesta, eli laitetaan robotit kiipeämään korokkeille. Ja koko kisahaasteen aloittaa ohjelmoitu, täysin automatisoitu osuus, jonka voitosta on jaossa neljä tärkeää pistettä. Vauhtia ei pelistä puutu, sillä toisiaan vastaan kisaavat kaksi joukkueparia pyrkivät sekä tekemään pisteitä, että estämään vastustajia. yhden pelin kesto on vain kaksi minuuttia, joten tämän ajan robotit pörräävät pitkin kenttää todella vauhdikkaasti. Lisää pelihaasteesta videoidenkin muodossa on luvassa viimeistään seuraavassa postauksessa!

 

 

 

 

 

 

 

 

Team4Roboticsin robotti varikkoalueella.

 

Varsinaisia otteluita ei ensimmäisenä päivänä ohjelmassa ollut. Kilpailusuorituksia päästiin tekemään kuitenkin Yksilöhaasteen puolella. Siinä robotilla on yksi minuutti aikaa tehdä kentällä mahdollisimman paljon pisteitä. Sama suoritus tehdään sekä ohjelmoituna että ohjaimella ohjattuna ja yhteenlaskettu tulos ratkaisee. Molemmista osuuksista joukkue sai pisteitä. Ensimmäisessä ajosuorituksessa oli hiukan epäonneakin mukana, sillä robotti kaatui pienen huolimattomuusvirheen seurauksena. Pisteitä kuitenkin saatiin. Ohjelmointisuorituksissa oli epäonnea matkassa ja tällä kertaa oli tyytyminen viiteen pisteeseen. Tarvitaankin hiukan säätöä ja varmistelua harjoituskentillä, jotta kaikki saadaan viilattua kuntoon varsinaisia kilpailusuorituksia varten  Joukkueella on vielä kaksi yrityskertaa tulevina päivinä tässä pelihaasteessa, joten mahdollisuuksia parantaakin vielä on.

 

 

 

 

 

 

 

Eemil ja Teemu korjauspuuhissa.

 

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen päivä sujui odotusten mukaisesti ja kisaurakka saatiin käyntiin. Joukkue sai myös kaipaamaansa varmistusta siitä, että heidän pitkän valmistautumisensa aikana rakennetun robotin kohdalla on tehty onnistuneita strategisia päätöksiä. Huomenna alkavissa otteluissa sitten nähdään mihin se riittää. Taso on tässä kilpailussa armottoman kova ja ensikertalaiset ovat ehdottomasti haastajan roolissa. Joukkueita on mukana 584 ja kaikki ovat omien maidensa tai osavaltioidensa menestyjiä. Monilla joukkueilla ja valmentajilla on jo useiden vuosien historia tämän kilpailun parissa. Onkin mukava asetelma lähteä haastamaan ennakkoon kovempina pidettyjä joukkueita!

Lopuksi vielä tunnelmia päivän ajalta!

Kilpailumatkaamme ovat tukeneet:

 

 

 

#ROBORIKSU: Riihimäellä opiskellaan VEX IQ ja VEX EDR robotiikan kehitysalustan avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Harjunrinteen koulun robottikerhossa ja Riihimäen lukiossa oppilailla on mahdollisuus laajentaa osaamistaan robotiikan taitajina ja osallistua robotiikan kilpailutoimintaan, sekä robotiikkatapahtumiin. Riihimäellä järjestettiin  kolmannet viralliset VEX IQ Suomenmestaruuskilpailut 10.-11.2019, ensimmäiset VEX Robotics (EDR) Suomenmestaruuskilpailut 9.1. ja  ensimmäiset kansainväliset VEX IQ robotiikan European Open kilpailut 12.-13.1. 2019. Neljä Riihimäen kaupungin robotiikkajoukkuetta on saavuttanut osallistumisoikeuden robotiikan MM-kilpailuihin Louisvilleen, Yhdysvaltoihin huhtikuussa 2019.  Kerhon toiminnasta vastaa opettaja Reetta Viitanen