Roboharju: Pelissä mukana

Blogissa on vietetty varsin hiljaisia aikoja, mutta kerhossa on tapahtunut sitäkin enemmän. Syyslukukauden huippuhetkiä ovat olleet Viron ja Suomen Opetusministereiden vierailu koululla robotiikan merkeissä ja Robotex -turnaus Tallinnassa marras-joulukuun vaihteessa. Kaiken aikaa on tehty töitä uuden pelihaasteen kimpussa. VEX IQ:n tämän pelikauden tehtävä NEXT LEVEL onkin osoittautunut monella tapaa haastavaksi. Pelissä yhdistyy aiemmilta pelikausilta tuttua roikkumista tangossa, mutta pisteytysesineet ovat tällä kertaa varsin isoja ja aivan uudenlaisia.

Tässä pelin perusidea pähkinänkuoressa:

Pelihaasteen idea on säilytetty hyvin aiempien vuosien kaltaisena. Pääosassa ovat tiimipelit, joissa kaksi joukkuetta pyrkii tekemään yhteistyöllä mahdollisimman hyvän pelituloksen. Ajotaitoja ja etenkin ohjelmointitaitoja päästään puolestaan testaamaan yksilöhaasteen parissa, jonka jokainen joukkue suorittaa yksin.

Kerhossa pelattujen harjoitusotteluiden ja Robotex -turnauksen perusteella on jo nyt selvää että tämän vuoden pelihaasteessa joukkueiden pitää tehdä yhteistyötä vielä aiempaakin enemmän. Pelikentällä olevat ”kynnykset” näet rajoittavat liikkumista kentällä ja joukkueiden onkin sovittava reittinsä ja niiden ajoitukset tarkasti, jotta eivät törmää tai ole toistensa tiellä. Kynnysten yli liikkuminen on toki mahdollista, mutta pisteytysesineiden, eli HUBIEN kanssa se ei onnistu. Hubeja saa näet nostaa ilmaan ainoastaan yksi kerrallaan, joten jos kyydissä on useampia hubeja, on tyydyttävä pujottelemaan kynnysten välissä.

Kuvassa sinisellä piirretys alueet ovat ”kynnyksiä”, joiden yli kulkeminen on varsin työlästä, eikä onnistu jos tarkoituksena on samalla kuljettaa hubeja pitkin kenttää.

 

 

 

 

Roikkuminen tangossa on puolestaan toinen merkittävä osuus tämän vuoden pelihaasteessa. Pisteitä jaetaan peliajan päättyessä roikkumistangon alle pysäköidylle robotille yksi, tangon avulla itsensä ilmaan nostavalle (low hang) robotille kaksi ja jos robotti saadaan hubin korkeutta korkeammalle (high hang), on luvassa peräti neljä pistettä.

 

Roikuntatangossa on tilaa peräti kahdelle robotille. Päästäkseen roikkumaan korkealle (high hang) on robotin oltava kevyt ja nostosysteemin välityssuhteen optimaalinen.

 

Tässä mallisuoritus Flex-robotilla.

 

 

 

 

 

 

 

#ROBOHARJU: Riihimäellä opiskellaan VEX IQ robotiikan kehitysalustan avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Harjunrinteen koulun robottikerhossa oppilailla on mahdollisuus laajentaa osaamistaan robotiikan taitajina ja osallistua robotiikan kilpailutoimintaan, sekä robotiikkatapahtumiin. Riihimäellä järjestetään kolmannet viralliset VEX IQ Suomenmestaruuskilpailut 10.-11.2019, ensimmäiset VEX Robotics (EDR) Suomenmestaruuskilpailut 9.1. ja  ensimmäiset kansainväliset VEX IQ robotiikan European Open kilpailut 12.-13.1. 2019.  Kerhon toiminnasta vastaa opettaja Reetta Viitanen