Roboharju: Robotiikkaoppimisen innostusta levittämässä

Innostus robotiikan ja ohjelmoinnin oppimiseen on Harjussa edelleen voimissaan. Innostuneet oppilaat ovat myös meille opettajille todiste siitä, että työtä robotiikkaopetuksen parissa kannattaa jatkaa. Suunnitelmat robotiikkaopetuksen levittämiseksi kaikkiin kaupungin kouluihin ovatkin jo pitkällä. Viime keväästä saakka on Riihimäellä laadittu robotiikan opetussuunnitelmaa, jonka avulla koulut ottavat viimeistään ensi syksystä alkaen robotiikan osaksi perusopetusta. Opetussuunnitelman voimaan tulosta tekee sivistyslautakunta päätöksen tänään 31.10.

 

 

 

 

Tulevaa opetussuunnitelmaa esiteltiin kaupungin rehtoreille jo ennakkoon maanantaina. Samalla Harjun robokerholaiset pääsivät esittelemään omaa osaamistaan ja robotiikan opiskelua käytännössä. Oppilaita oli paikalla peräti yksitoista. Tällä kertaa oppilaat ”opettivat” opettajia, sillä oppilaat olivat Reetta-opettajan kanssa suunnitelleen rehtoreille työskentelypisteitä robotiikan parissa. Pisteillä ohjattiin erilaisia robotteja, ohjeimoitiin, tutustuttiin Ringmaster-pelihaasteeseen ja rakennettiin VEX IQ -osista yksinkertaisia teknisiä laitteita, kuten vipuja, väkipyöriä, hammasrataskoneistoja ja heilureita. Oppilaat esittelivät myös Ringmaster-pelihaastetta varten rakentamiaan robotteja ja niiden aihioita, sekä kertoivat kuulumisia Abu Dhabin matkalta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tässä yhteydessä kiitokset oppilaiden suuntaan ovat paikallaan. Näistä 7.-9. -luokkalaisista on kuoriutunut paitsi taitavia robotiikkaoppijoita, myös uskomattoman varmoja esiintyjiä, jotka osaavat asiantuntevasti keskustella aikuistenkin kanssa robottinsa teknisistä ratkaisuista, rakennusprosessista ja sen tavoitteista, sekä työskentelystä robotiikan parissa. Juuri tuo onkin tässä kaikessa parasta. Robotiikan opiskelussa on kyse niin paljon muustakin kuin palikoiden liittämisestä toisiinsa ja ohjelmien naputtamisesta tietokoneelle. Oppilaiden omaksuma prosessi, jossa liikkeelle lähdetään oppilasryhmän tavoitteista, laaditaan suunnitelma, jota sitten pienten osatavoitteiden kautta edetään kohti päämäärää yhdessä toimien ja johon oleellisesti kuuluu niin etenemisen kuin oman toiminnan arviointi ja dokumentointi, on juuri sitä, mitä nykykäsityksen mukaan tulisi tulevaisuuden työelämää varten oppiakin.

#ROBOHARJU: Harjunrinteen robottikerhossa opiskellaan VEX IQ robotiikan oppimisympäristön avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Tammikuussa 2018 Riihimäellä järjestetään toiset viralliset VEX IQ Suomenmestaruuskilpailut.