Liikkujan viikko: Hyötyliikunnasta hyvinvointia

Istumisen ja paikallaanolon, yleisen passiivisuuden haitat ovat varmasti kaikkien tiedossa. Istuminen voi jopa tappaa, on varsin raflaava ja monessa yhteydessä kuultu ilmaisu. Ainakin sen aiheuttamat sairauskulut ja työtehon laskun aiheuttamat kustannukset ovat vuositasolla miljardiluokkaa. Miksi istumme niin paljon, miksi emme liiku riittävästi? Eikö aika riitä treenaamiseen, vai eikö se edes huvita?

Liikunta kun on tutkitusti merkittävin yksittäinen terveyteen sekä koettuun hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Treenaamistakin tärkeämpi terveys-, painonhallinta- ja kiinteytymistekijä on arjen aktiivisuus – toisin sanottuna työtuolin ja sohvan välttäminen. Elimistöä ei ole luotu istumatyöhön ja paikallaan oloon.

Arkiaktiivisuus kunniaan

Liikuntaa ei siis välttämättä tarvitse lähteä erikseen harrastamaan (toki se on suotavaa ja siihen kannustetaan vahvasti), mutta silloin täytyy laittaa arkiaktiivisuus kunniaan ja maksimoida se. Shoppailu, marjastus ja imurointi eivät ehkä saa paitaa repeämään käsivarren kohdalta tai lisää metrejä Cooperin testiin, mutta ne ovat hyötyliikuntaa ja antavat keholle elintärkeää liikettä.

Arkiaktiivisuutta on kaikenlainen passiivisuuden välttäminen. Työpiste, jossa teet työsi seisten, ruoanhakumatka lähikauppaan, pihatyöt tai siivous ovat hyviä tapoja hyötyliikkua ja kerätä aktiivisuutta päivän mittaan. Valitse portaat hissin sijaan, jätä auto joskus kotipihaan ja kaiva pyörä naftaliinista, tai järjestä vaikkapa kävelykokous. Vaihtoehtoja ja erilaisia mahdollisuuksia on lukematon määrä, loppu on itsestä kiinni ja valinnat täytyy jokaisen meistä tehdä henkilökohtaisesti.

Kolmella kertaa viikossa

Kun liikkumisen makuun on päässyt hyötyliikunnan kautta, todennäköisesti huomaa sen tarjoavan positiivisia asioita ja muutoksia omaan hyvinvointiin. Tästä on hyvä lähteä rakentamaan omaan arkeen sopivaa täsmä- eli kuntoliikuntaa. Jo yksi liikuntatuokio on 100 prosenttia täydellistä liikkumattomuutta vaikuttavampaa ja kahdella – kolmella viikkoliikunta-annoksella saavutetaan hyviä tuloksia. Säännöllisyys, maltti ja pitkäjänteisyys ovat avainasemassa, kun lähdetään liikkeelle ja parantamaan hyvinvointia.

Syksy on hyvä aika tarkastella omia elämäntapoja, tehdä mahdollisia muutoksia niihin ja aloittaa jopa kokonaan uusi, inspiroiva ja hyvää fiilistä tuova harrastus!

Tekstin on kirjoittanut Teemu Koskimäki, Eloisa Riksu -hankkeen koordinaattori