Riihimäellä varttunut Justus Kantakoski rakentaa suvaitsevaisempaa yhteiskuntaa muotitaiteen keinoin

Vuoden 2016 riihimäkeläisen nuoren taiteilijan tunnustuksella palkittu Justus Kantakoski on juuri palannut Gianicolo-kukkulan huipulta Roomasta. Hänellä on takana työntäyteinen alkuvuosi mielenkiintoisten projektien parissa. Miten Justus Kantakoski päätyi Riihimäeltä Roomaan? Mitä nuoren taiteilijan elämään kuuluu nyt?

Vuoden 2016 riihimäkeläinen nuori taiteilija Justus Kantakoski. Kuva Ari Karttunen/EMMA.

Riihimäellä vuonna 1988 syntynyt Justus Kantakoski edustaa ikänsä puolesta milleniaalit sukupolven nuorta riihimäkeläistä. Iän lisäksi Kantakoski kokee edustavansa myös niitä arvomaailmoja, jotka sukupolveen usein liitetään.

Tämän sukupolven edustajille on rahaa ja valtaa tärkeämpää työelämässä työn joustavuus ja yhteiskunnallinen arvo. Heille tyypillistä on myös uskallus olla sitä, mitä on, ja tehdä sitä, mitä haluaa.

Jo 17-vuotiaana Kantakoski uskalsi tehdä, sitä mitä halusi.

Jo 17-vuotiaaana Kantakoski uskalsi tehdä sitä, mitä halusi marssimalla mukana Riihimäen ensimmäisessä gay pride -kulkueessa vuonna 2005.

”Olin pukeutuneena sen hetken kuumimman tv-sarjan, L-koodin, Shane-hahmoksi”, hän muistelee.

Sarja oli ensimmäinen lesbo- ja bi-naisten ja heidän perheiden ja ystäväpiirin sosiaalisen elämän kuvaukseen keskittynyt televisiosarja. Tämä aurinkoinen päivä on jäänyt Kantakosken mieleen kotikaupungista sen ajan edelläkävijänä.

”Uskon, että suvaitsevainen kaupunkiympäristö lisää tasapuolisesti kaikkien hyvinvointia ja nostaa tutkitusti bisnestä ja alueen arvoa muiden silmissä, kuten vaikka Kallion kaupunginosa Helsingissä.”

Justus Kantakosken nuoruuden tärkein kasvupaikka on Riihimäen Nuorisoteatteri. Kantakoski hurahti teatteriin nuorena ja harrastuksen parissa vierähti useita vuosia. Teatteriharrastuksella ja taideharrastusten pariin kannustaneella perheellä on myös suuri merkitys siihen, miten Kantakoski nyt, nuorena aikuisena kokee havainnoivansa maailmaa.

”Olen oppinut kyseenalaistamaan maailman menoa sekä itseäni. Taiteen kautta joutuu pohtimaan asioita monesta eri näkökulmasta, vaikka se ei olekaan objektiivista, sekä herättämään myös vaikeita kysymyksiä itselleen ja muille.”

Riihimäki on kiinnostava elinympäristö nuorille.

Riihimäkeä hän pitää kiinnostavana elinympäristönä nuorille. Hän kokee, että Riihimäen kaupunki mahdollistaa kokonsa ja sijaintinsa puolesta itsensä toteuttamisen. Riihimäellä pääsee myös kokemaan vaikutteita suuremmista kaupungeista.

Lahden muotoilu- ja taideinstituutista vuonna 2014 valmistunut Kantakoski opiskelee nyt Aalto-yliopiston muotoilun laitoksella ja tekee töitä muotisuunnittelun ja performanssitaiteen parissa. Keväällä hän valmisti Espoon Modernin Taiteen museoon tilaustyönä muotiteoksen, joka on ollut läpi kesän esillä For Fashion’s Sake -näyttelyssä. Kesäkuussa järjestetyssä Helsinki Pride 2017 -tapahtumassa oli esillä hänen muotitaiteellinen installaatio.

Kantakoskelle on taiteilijana tunnusomaista itsevalmistetut, vaihtoehtoiset materiaalit. Hänen paperista valmistettu Kaski – vaatemallisto tuli tutuksi Riihimäen taidemuseon Kutojat-näyttelykävijöille vuonna 2016. Emmaan Kantakosken valmistaman muotiteos on yhtenäisestä kankaasta ja samalla kudontatekniikalla valmistettu seinävaate ja farkut.

Justus Kantakosken muotiteos For Fashion’s Sake – näyttelyssä EMMAssa. Kuva Timo Nyman.

Kesäkuussa järjestettyyn Helsinki Pride -tapahtumaan Kantakoski kutoi käsin drag-taiteilijoiden vanhoista esiintymisvaatteista asun ja puki sen Johannes Haapasalon Nyrkkeilijät-veistokselle. Koneen Säätiön tukema muotitaiteellinen installaatio käsittelee miehisyyttä, turvaa ja turvattomuutta Suomessa, ja teoksen avulla Kantakoski haluaa kyseenalaistaa muodin tapaa ilmaista sukupuoli-identiteettiä, haastaa ihmiset kyseenalaistamaan omia ennakkoasenteitaan ja osoittaa kunnioitusta rohkealle drag kulttuurille ihmisoikeuksien suojelijana.

Teoksella Kantakoski kyseenalaisti miehisyyttä, turvaa ja turvattomuutta.

Justus Kantakosken muotitaiteellinen installaatio Helsinki Pride -tapahtumassa kesäkuussa 2017. Kuva Maija Karasvaara.

Gianicolo-kukkulan huipulle Roomaan Kantakoski päätyi loppukesästä, sillä siellä sijaitseva, lähes 500 vuotta vanha Villa Lanteen renessanssiajan huvila istui täydellisesti ensi keväänä julkaistavan Castor & Pollux – vaatemalliston kuvauspaikaksi. Työtä rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto ja Taiteen edistämiskeskus.

Gradumallistoon loppuvuoden ajan keskittyvä taiteilija on kiitollinen tulleensa valituksi vuoden 2016 riihimäkeläiseksi nuoreksi taiteilijaksi ja kiitoksena riihimäkeläisille saamastaan tunnustuksesta, hän on lahjoittanut paperista ja kristalleista kudotun Kruunu – teoksen Suomen Lasimuseoon Riihimäelle.

Artikkelin kirjoittaja Marjoannika Nyman on toimittanut reportaasin muodista vaikuttamisen välineenä. Hän on käynyt tutustumassa myös Justus Kantakosken muotiteokseen Emmassa

Lisätietoa

  • Justus Kantakosken muotiteos on esillä For Fashion’S Sake – näyttelyssä EMMAssa 3.9.2017 asti. Vapaa pääsy. Lisätiedot näyttelystä.
  • Justus Kantakosken Kruunu – teos tulossa esille Suomen Lasimuseoon lähiaikoina. Tutustu museoon.

Lasten ja nuorten taidekoulu Riihimäellä aloittaa syyslukukauden maanantaina 4.9.2017. Katso lisätiedot.