Sihy: Kesän lomariennoista kohti syksyistä arkea – onko ryhtiliikkeen aika?

Kesän lomakausi alkaa olla taputeltu ja viimeisetkin lomalaiset palailevat takaisin työmailleen. Toivottavasti kesä on ollut rentouttava ja antanut energiaa kohdata syksyn haasteet hyvässä iskussa.

Syksyn tullessa on hyvä aika tarkastella omaa hyvinvointia ja elämäntapoja. Näin moni tekeekin, nyt tapahtuu muutos ja ryhtiliike! Kuntosalit ja muut liikuntapaikat täyttyvät, ohjatut ryhmät käynnistyvät, kaapin perukoilta kaivellaan lenkkareita ja tuulipukuja. Myös Ostos – TV:stä tilatut, mitä ihmeellisimmät vempeleet löytävät tiensä sängyn alta olohuoneeseen. Verenmaku etsitään suuhun ja television uudesta superhypermegadieetti ohjelmasta on otettu mallia, miten syömispolitiikka hoidetaan. Kauppalistaa ei tarvitse kirjoittaa, koska unissaankin muistaa rahkan ja kanan olemassaolon.

Edellä mainittu on yksi tapa toimia, ei missään nimessä väärä, mutta ei suinkaan ainoa. Kukin tyylillään ja jos hyvältä tuntuu, niin antaa palaa vaan. Onko tapa kuinka kestävä ja mielekäs, on sitten aivan toinen juttu. Voisiko sittenkin lähteä rakentamaan liikunnallista, kokonaisvaltaisesti terveellistä ja hyvinvointia tukevaa elämäntapaa hieman maltillisemmin? Kuulostaa tylsältä ja aikaa vievältä, mutta todennäköisyydet onnistumiseen nousevat reippaasti. 

Paras liikuntamuoto on se, joka saa sinut liikkeelle

Liikunnan positiiviset vaikutukset ihmisen fyysiselle ja henkiselle hyvinvoinnille ovat kiistattomia. Liiallisuuksiin ei kuitenkaan tarvitse mennä ja nousujohteisuus tekemisessä on suositeltavaa. Ole lempeä itsellesi, kestävät muutokset vaativat aikaa. Älä ahnehdi kaikkea kerralla, tee pieniä muutoksia vähitellen. Älä lannistu ja lyö kaikkea läskiksi, jos homma tökkii. Kokeile rohkeasti ja löydä itsellesi sopiva ja mieluisin tapa liikkua. Jos vihaat uimista tai koet olosi epämukavaksi ryhmäliikunnassa, älä mene niihin, liikuntamuotoja ja mahdollisuuksia on lukematon määrä tarjolla.  Jos sinulla on huono kokemus jostain kuntosalista, valinnanvaraa kuluttajalle löytyy ja äänestää voi jaloillaan. Käy tutustumassa mahdollisuuksiin, pyri löytämään omia tarpeitasi palveleva ja viihtyisä paikka. Etenkin jos olet vasta-alkaja liikunnassa tai takana on pitkä tauko, lähde liikkeelle omalta mukavuusalueelta, myöhemmin voi kokeilla haasteita myös sen ulkopuolelta. Löytyisikö jostain lähipiiristä mukava lenkkikaveri? Voisiko varastossa vuosia seisseen polkupyörän kaivaa naftaliinista? Hyötyliikunnan arvoa ei voi vähätellä, kaikki aktiivisuus on kotiinpäin! 

Dieettejä toisensa perään, vai perusasiat kuntoon ja hyvinvointia tukevaa syömistä?

Syvään juurtuneiden syömistottumusten muuttaminen kerralla ympäri on harvoin kovin toimiva lähestymistapa kestäviin muutoksiin. Terveellinen syöminen ei ole rakettitiedettä. Se ei ole myöskään kaiken kieltämistä, kärsimystä ja uhrauksia, toki jostain saattaa ja hyvin todennäköisesti joutuukin luopumaan. Minkä arvoista on oma terveys, hyvinvointi ja jaksaminen? Se täytyy jokaisen ihmisen itse määritellä. Tähän liittyy myös kustannuspolitiikka. Usein kuulee sanottavan ”mutta kun se maksaa niin ja niin paljon” tai ”ei minulla ole mitenkään varaa siihen” yms. Onhan se toki tosiasia, että fiksut ruokavalinnat maksavat hieman enemmän kuin hyvin ravintoköyhä einesruoka, joita kaupat ovat pullollaan. Jollain on ehkä mahdollisuus täyttää kauppakassinsa viimeisen päälle hifistellen. Sisäfilee on arkiruokaa ja kymmenestä eri raaka-aineesta koostettu vihersmoothie pyöräytetään blenderissä ennen töihin lähtöä. Superfoodia ei ole kotimainen itse poimittu mustikka, vaan tuhansien kilometrien päästä rahdattu erikoistuote. Jääkaappinsa voi täyttää ja kaupoissa operoida vapaasti omien resurssiensa mukaan, edellä mainittu ei ole yhtä kuin terveellinen ruokavalio, sen voi tehdä paljon helpommalla sekä kustannustehokkaammalla tavalla. Jos asia yhtään kiinnostaa ja siihen haluaa paneutua, itse valmistamalla, sesonkeja hyödyntämällä ja ruokahävikkiä minimoimalla kokonaiskustannukset kauppalaskuissa todennäköisesti jopa pienentyvät. Kaikki turha jää pois fiksujen valintojen myötä. Yksi huomion paikka on myös ulkona syöminen ja/tai juominen. Päivittäisen ravintolalounaan korvaaminen omilla eväillä säästää pitkässä juoksussa melkoisen summan rahaa.

Entäs sitten se ajankäyttö tässä hektisessä maailmassa, jossa elämme ja suoritamme asioita päivästä toiseen? ”ei minulla ole aikaa joka päivä heilua siellä kattiloiden ja paistinpannujen äärellä, saati väkerrellä eväitä päivästä toiseen” on melko usein kuultua tarinaa ihmisten arjesta. Ei tarvitsekaan olla, eikä toisaalta asioista kannata tehdä liian monimutkaisia. Jollain on halua ja mahdollisuus rakennella neljäntähdenillallisia harva se päivä, enemmistölle se on utopiaa. Pakastin ja jääkaappi löytyvät todennäköisesti jokaisesta huushollista ja niihin mahtuu varsin paljon valmiiksi tehtyjä ruokia, jotka näppärästi kulkeutuvat rivakasti pöytään, kun nälkä ilmoittelee olemassaolostaan. Valitse siis sinun aikatauluihisi sopiva hetki kerran tai kaksi viikossa, pieni ennakkosuunnittelu on myös järkevää. Valmista iso määrä itsellesi/perheellesi mieluisia ruokia, jaa ne sopiviin annoksiin ja nyt sinulla on aina hetkessä tarjolla hyvä vaihtoehto, joko suoraan pöytään laitettavaksi tai töihin evääksi. 

Valintojen maailma

Sopivat annoskoot, monipuolisuus, säännöllinen ateriarytmi ja järkevät ateriavalinnat suurimman osan ajasta muodostavat kivijalan, jota jokainen voi lähteä noudattamaan. Perusterveellinen ruokavalio sallii myös nautintoa. Täytyy muistaa ja ottaa huomioon, että ihminen on yksilö. Yhtä ja ainoaa oikeaa, kiveen hakattua syömismallia, -rytmiä tai annoskokoa ei ole olemassa. Ravinnon tulisi antaa energiaa, tukea hyvinvointia ja jaksamista, ei aiheuttaa stressiä. Tunnustele omaa olotilaasi ja fiiliksiä aterian jälkeen, toiko se energiaa vai veikö se sitä pois. Iskikö mahdollisesti armoton väsymys lounaan päälle, tai menikö vatsa aivan sekaisin ja loppupäivä pilalle sen kanssa kärvistellessä? Kituutteletko jatkuvasti vähemmän syöden ja painonhallinnassa ei tapahdu suotuisia muutoksia? Jos koet tarvetta muutoksille, kokeile rohkeasti jotain uutta ja hae uusia lähestymistapoja. Unohda pinttyneet uskomukset, joka tuutista puskevat uudet ihmedieetit ja puhdistuskuurit. Yksinkertainen on usein kaunista ja toimivaa, myös helposti toteutettavissa!

Teemu Koskimäki

Kirjoittaja on projektikoordinaattori liikuntapalveluiden  Eloisa Riksu –hankkeeessa. Sihy-blogissa kerrotaan sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialueen monipuolisesta toiminnasta.  Sivistys ja hyvinvointi järjestää varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta noin 4 000 lapselle. Lisäksi Riihimäellä annetaan lukiokoulutusta päivä- ja aikuislukiossa. Koulutustarjontaan kuuluvat myös kansalaisopiston, Lasten ja nuorten taidekoulun sekä musiikkiopiston opinnot ja kurssit. Myös kaupungin kirjasto,  ruokapalvelut, museot sekä kulttuuri- ja liikunta ovat osa sivistyksen ja hyvinvoinnin palveluita.