Teatteria somessa

Riihimäen Teatterin Digiteatteri-hanke tuo esitystaiteen nettiin.

Kun esitystaiteilija Maria Oiva sai viime vuoden lopulta puhelinsoiton Riihimäen Teatterin johtajalta, Matti Arnkililtä, oli hänellä edessään rohkeutta vaativa tehtävä.

Riihimäen Teatteri oli saanut Opetus- ja Kulttuuriministeriön hankerahoituksen digitaaliseen yleisötyöhön. Oiva oli pari vuotta aiemmin tutkinut digitalisaatiota ja teatteria Dada 99 -esityksen avulla Riihimäellä. Nyt Oivaa pyydettiin toteuttamaan uusi hanke.

Teatterin digitalisaatio ei sinänsä ole uusi ilmiö.
”Jos ollaan tarkkoja, niin sähkökin on jo digitalisaatiota”, Oiva sanoo.

Voiko teatteria tehdä sosiaalisessa mediassa?

Mutta Digiteatteri-hanke pureutuu digitalisaatioon paljon sähköä syvemmälle. Hankkeen kautta Oivan tehtävänä on ollut tutkia, voiko teatteria tehdä muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Tällä hetkellä digiteatteri toimiikin Youtubessa, Facebookissa, podcasteina, Soundcloudissa ja Twitterissä. Sisältöinä esityksissä on muun muassa humoristinen Virtanen Korhosen Mysteerit, kesäteatteriesitys Valeminä ja keskusteluita Riihimäen Teatterin ensi-illoista.

Valeminä on tehty yhteistyössä Riihimäen Nuorisoteatterin kanssa, muuten Oiva näyttelee esityksissä itse.
”Valeminän toinen näytös esitetään Facebook Livessä kahdeksas heinäkuuta!” Oiva sanoo.

Digitalisaation asiantuntijat innoissaan

Digiteatteri on ilmiönä tuntematon. Digitalisaation asiantuntijat ovat pääsääntöisesti olleet asiasta innoissaan. Puritaanisimmat teatterinystävät sen sijaan välillä kyseenalaistavat ajatusta siitä, että teatteria tehdään ilman livenäyttämöä. Oiva on kuitenkin saanut myönteistä palautetta.

”Sehän oli ihan oikea esitys!” Jotkut hämmästelevät.

Oivaa se, että Twitterkin voi toimia teatterin alustana taasen ei kummastuta.
”Keskeinen elementti teatterissa on kohtaaminen ja näyttämö”, hän sanoo.

Ja mitä muutakaan sosiaalinen media on kuin kohtaamisia?

Miten seurata Digiteatteria?

Teksti Kati Ala-Ilomäki
Kuvat Digiteatteri Facebook-sivulta