ROBOHARJU: Tästä kaikki alkoi

eka peliosiaRobottikerhon toiminta käynnistyi Harjunrinteen koulussa keväällä 2014 Step Systemsin edustajan pitämän lyhyen esittelyn jälkeen. Mahdollisuutta lähteä pilottiprojektiin robotiikan ja ohjelmoinnin maailmaan tarjottiin kaikille kunnan kouluille. Kiireisen aikataulun ja ajankohdan (toukokuu) vuoksi vapaaehtoisia ei juuri ollut. Meitä harjunrinteeläisiä toiminta kuitenkin kiinnosti ja halusimme tarttua haasteeseen. Esittelytilaisuudesta kannoimme hiukan hämmentyneinä pelialustan palaset, sekä laatikkokaupalla osia ja ohjekirjoja koululle, jossa ne varastoitiin kellarikerroksen pieneen ja kolkkoon huoneeseen, tulevaan robottikerhon päämajaan.

rakentelun aloitusSeuraavana syksynä ryhdyimme toden teolla kasaaman robotteja, tähtäimessä lokakuun esittelykilpailu taito- ja taideaineiden opettajien päivillä, Riihimäellä.

Osa oppilaista omaksui rakentelun periaatteet nopeasti. Osat oli helppo liittää toisiinsa ja erilaisia versioita roboteista rakennettiin ja testailtiin ahkerasti.  Ohjekirjat olivat selkeitä, mutta vain harvat oppilaat selvisivät rakentelusta täysin itsenäisesti. Omatoimisuutta ja itsenäistä työntekoa ryhmissä opittiin pikkuhiljaa. Toiminta oli hyvin oppilaslähtöistä ja käytännönläheistä. Käytännön ongelmia esimerkiksi robotin kasassa pysymisen tai toiminnan suhteen ratkottiin sitä mukaa kun niitä ilmeni. Oppilaat työskentelivät robottiprojektin parissa paljon myös välitunneilla ja vapaa-ajallaan. Ryhmätyöskentelytaidot ja tiedonhaku nettilähteistä tulivat tutuiksi kaikille kerholaisille. Rakennusideoita ja VEX IQ-aiheisia materiaaleja on saatavilla lähes rajattomasti, jos vain näkee vaivaa ja jaksaa sitä nettisivustoilta etsiä. Peruspakettien osat eivät enää tässä vaiheessa riittäneet, mutta onneksi saimme lisätäydennystä Step Systemsiltä.


VEX IQ ohjekirjojen robottimalli on yksinkertainen perusrobotti, jolla ei vielä kisassa pärjää, mutta jolla pääsee jo kokeilemaan ohjaamista ja halutessaan ohjelmointiakin. Tätä perusmallia muokkaamalla esimerkiksi erilaisten tukien, kauharatkaisuiden ja tasapainorakennelmien avulla, voi robottia kehitellä lähes loputtomiin.

Alkuvaiheessa joukkueet päätyivät keskenään aika samankaltaisiin ratkaisuihin. Perusrunkoon liitettiin rapumaiset sakset, joilla pallojen liikuttelu onnistui. Jo alkuvaiheessa tuli selväksi, että tärkeimpiä hyvän kilpailurobotin ominaisuuksia ovat robotin luotettavuus ja rakenteiden kestävyys. Robottien moottoreiden, ohjainten ja keskusyksiköiden eli aivojen päivittäminen tietokoneella oli myös tärkeä vaihe robotin toiminnan kannalta. Alkuvaikeuksien jälkeen sekin saatiin sujumaan.

kilpailijat kuvassa


renne ja joona, eka robotti

Renne ja Joona korjauspuuhissa kisan tauolla.

Vain pari kuukautta rakentelun aloittamisen jälkeen oli kilpailujen aika. Vaikka aikataulu oli tiukka, oli motivoivaa, että robotteja päästiin käyttämään tositoimissa mahdollisimman aikaisessa vaihessa. Näytöskilpailuun osallistui kolme joukkuetta ja kisassa oli heti suuren maailman meininkiä. Joukkueet saivat suunnitella logot omalla joukkuenimellään ja näistä tehtiin upeat joukkuekyltit. Jokaisella joukkueen jäsenellä oli myös omalla nimellä varustettu pelipaita, jonka selässä komeili samainen joukkuelogo.

team4ekakvaKilpailun voitti Team4Robotics. Robotin ylivertaisuus perustui sen onnistuneeseen kauharatkaisuun, vankkaan ja luotettavaan rakenteeseen, sekä kylmähermoisiin ohjaajiin. Robottia jouduttiin toki säätämään vielä kisapaikallakin ja pariin otteeseen korjaamaankin, mutta pelihetkellä se toimi hienosti.

 

 

 

 

Team4Robotics vastaan #Bad Girls Riksu ensimmäisessä alkuerässä

Kilpailutauolla robotit tekivät tuttavuutta opettajayleisön kanssa.

robotti pahanteossa

 

 

 

 

 

.

 

 

#ROBOHARJU: Harjunrinteen robottikerhossa opiskellaan VEX IQ robotiikan oppimisympäristön avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Kolmen oppilaan joukkue valmistautuu parhaillaan huhtikuussa Yhdysvalloissa, Kentuckyssa pidettäviin MM-kilpailuihin. Toukokuussa vuorossa ovat SM-kisat.