ROBOHARJU: Robottikerhoilu Harjunrinteen koulussa

Teknologiakasvatus on tärkeä osa tulevaisuuden koulua. Sen avulla opitaan luovaa innovointia, tuotesuunnittelua ja tuotteiden valmistamista omien suunnitelmien pohjalta. Uusilla työtavoilla tuodaan oppimiseen iloa ja onnistumisen kokemuksia sekä tuetaan luovaa toimintaa. Kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat lisäävät oppimisen elämyksellisyyttä ja vahvistavat motivaatiota. Motivaatiota vahvistavat myös työtavat, jotka tukevat itseohjautuvuutta ja ryhmään kuulumisen tunnetta.

Riihimäellä teknologiankasvatusta on toteutettu mm. Harjunrinteen koulussa, jossa on toiminut robottikerho keväästä 2014 kahden ohjaavan opettajan tukemana. Oppimisesta vastuu on kuitenkin langennut paljolti kerholaisille itselle, jotka ovat olleet 6.- ja 7. luokkalaisia.

Harjunrinteen robottikerho on ollut ensimmäisenä Suomessa pilotoimassa VEX IQ -robotiikan oppimisympäristöä. VEX Robotics -oppimisympäristö soveltuu automaation ja robotiikan oppimiseen iästä ja sukupuolesta riippumatta. Oppiminen tapahtuu yhteistoiminnallisissa 3 – 4 oppilaan tiimeissä, joissa oppilaiden erilaiset vahvuudet pääsevät oikeuksiinsa ja täydentävät toisiaan. VEX Robotics ei ole sidottu mihinkään luokka-asteeseen tai nimettyyn oppiaineeseen. Niiden käyttö on mahdollista sekä oppitunneilla että kerhoissa.

Harjunrinteen koulun robottikerho on toiminut kiinteässä yhteistyössä lahtelaisen Step Systems Oy:n kanssa, joka mahdollistanut kerhon toiminnan lahjoittamalla tarvittavia osia, sekä tarjonnut tietotaitoa. Koulun suuntautuminen ulos maailmaan ja yhteistyö yksityisen tahon kanssa on avartanut ajattelua ja tehnyt yrittäjämäisen asenteen konkreettiseksi todellisuudeksi.

Lisätietoja VEX IQ:sta löytyy tästä.

 

#ROBOHARJU: Harjunrinteen robottikerhossa opiskellaan VEX IQ robotiikan oppimisympäristön avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Kolmen oppilaan joukkue valmistautuu parhaillaan huhtikuussa Yhdysvalloissa, Kentuckyssa pidettäviin MM-kilpailuihin. Toukokuussa vuorossa ovat SM-kisat.