[entry-title permalink="0"]
Jukolan koulu

Uudenlaisen opettamisen myötä Anneli Kuusela opetteli koodaamaan. Kuva Nora Myllymäki

Jukolan koulussa toteutetaan uuden opetussuunnitelman perusteita

Kello on 8.15. Jukolan koulun 1B-luokan oppilaat tulevat sisälle luokkaan. Seinälle on heijastettu internet-sivu, jossa jokaisella oppilaalla on oma värikäs, hahmonsa ja sen alla luku. Luku kertoo pisteet, jotka oppilas on saanut lukemalla ääneen kotona. Oppilaat käyvät tietokoneella lisäämässä hahmolleen pisteitä. Tietyn pistemäärän saavutettuaan oppilas saa palkinnon. Se voi olla vaikkapa lupa istua vierustoverin kanssa tunnilla tai viettää välitunti sisällä.

Yksi tytöistä viittaa. ”Katso mun pisteitä!” hän on innoissaan.

Jukolan koulussa toteutetaan jo nyt uuden, ensi syksynä käyttöönotettavan opetussuunnitelman perusteita. Se tarkoittaa muun muassa tietotekniikan entistä suurempaa hyödyntämistä, oppilaan itsetuntemuksen kehittämistä, oppimisen vuorovaikutuksellisuuden korostamista ja monilukutaidon kehittämistä.

Oppikirja on yhä enemmän vain lähdeteos, jonka rinnalla opettajat voivat käyttää teknologiaa ja kokemuksellisia opetusmenetelmiä.

Uusi OPS on vapauttava. Se antaa luvan monenlaisiin asioihin.

Jukolan koulun opettajan Anneli Kuuselan mielestä uusi OPS on vapauttava:” Se antaa luvan monenlaisiin asioihin. Ennen kävimme retkellä keväisin ja syksyisin. Nyt lähimetsä on säännöllisessä käytössä oleva oppimisympäristö. Kävimme esimerkiksi metsäretkellä, jossa metsästimme lumihiutaleita.”

Kuuselan luokan seinille oppilaat ovat askarrelleet minä olen -toteemeja, joissa he kertovat, millaisia he ovat.

”Joku voi esimerkiksi todeta olevansa ujo ja tätä kautta se tulee hyväksyttäväksi.”

Toiselle seinälle oppilaat ovat askarrelleet kämmeniä, joissa he kertovat vahvuuksistaan ja taidoistaan. Uusi OPS korostaa oppimista jokaisen oppilaan omista lähtökohdista käsin – ja siksi itsetuntemus muodostuu keskeiseksi osaksi oppimista.

”Opettajasta on tulossa yhä enemmän ohjaaja, ei kaiken tiedon lähde”

”Opettajasta on tulossa yhä enemmän ohjaaja, ei kaiken tiedon lähde”, Kuusela sanoo opettajan muuttuvasta roolista.

Se tarkoittaa, että joskus oppilaat saattavat tietää jostakin asiasta enemmän kuin opettaja, tai vaikkapa opettaa toisiaan.

Perinteisen lukutaidon rinnalle uudessa OPSissa on nostettu monilukutaito. Sillä tarkoitetaan kykyä lukea tekstiä, kuvia ja symboleita eri lähteistä. Jukolan koulussa esimerkiksi jo ekaluokkalaiset opettelevat qr-koodien käyttöä.

Opettajien keskuudessa uusi OPS aiheuttaa ristiriitaisia tunteita.

”Opettajankin pitää olla innostunut ja kiinnostunut uusista asioista”, Kuusela sanoo. ”Minä esimerkiksi opettelin koodaamaan.”

Teksti: Kati Ala-Ilomäki
Kuva: Nora Myllymäki