Roboharju: SM-kisojen huipennus

Toisen kilpailupäivän aamuna Harjunrinteen koulun joukkueet saapuivat kisapaikalle hyvissä ajoin ennen pelien alkua. Edellisen päivän hilpeää tunnelmaa porukka ei aamusta tavoittanut ja osa joukkueista pohdiskeli aamutuimaan aika kriittisestikin omia edellispäivän suorituksiaan. Osa oppilaista tunsi myös selkeästi paineet hartioillaan. Joukkueiden itselleen etukäteen asettamat tavoitteet ja joidenkin kohdalla jopa ulkopuolisten odotukset aiheuttivat ahdistusta. Tämä oli tietyllä tapaa myös yllätys meille opettajille, emmekä olleet siihen riittävän hyvin osanneet varautua.

Robotiikan opetuksen kehittäminen Riihimäellä on tarjonnut oppilaille ja myös meille opettajille ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Edelläkävijän rooliin liittyy kuitenkin myös vastuu siitä, että opetuksen kehittämiseen käytetyt resursseille saadaan vastinetta. Nämä paineet eivät tietenkään näy suoraan oppilaille saakka. Robotiikan opetuksen nostaminen toistuvasti esille positiivisessa valossa on kuitenkin lisäämään yleisön odotuksia oppilasryhmiemme kisamenestystä kohtaan. Olin kilpailuiden aikana useamman kerran tilanteessa, jossa kisoja seuraamaan tulleet huoltajat ja kollegat eri kouluista aloittivat keskustelun kysymällä joukkueiden sijoitusten ja voittomahdollisuuksien perään. Jatkossa meidän opettajien tuleekin aiempaa enemmän valmistaa myös oppilaita tämän tyyppisiin tilanteisiin.

Tulokset robotiikkakilpailuissa ovat tavallaan hyvin yksiselitteiset. Suurimman pistepotin kentällä tai tarkkojen tuomariarvioiden perusteella kerännyt palkitaan. Jos opettajana ajattelen joukkueidemme pärjäämistä kilpailuissa ovat arviointikriteerit hyvin toisenlaiset. Haluaisinkin tässä kohtaa kertoa hiukan joukkueidemme pärjäämisestä kilpailuissa omasta näkökulmastani. h

Magic Wixin tiimin osallistuminen SM-kilpailuihin varmistui vasta lopullisesti vasta nyt tammikuussa. Joukkueen jäsenten edustustehtävät musiikin saralla ja muut aikatauluhaasteet aiheuttivat sen, että robotin rakentaminen oli tällä tiimillä lähes koko joulukuun ajan pysähdyksissä. Viime hetkillä ja annettua aikataulua äärimmilleen venyttäen joukkue koko itsensä, viimeisteli robottinsa kisakuntoon ja saavutti vielä kilpailuissa kelpo sijoituksetkin! Tiimityöhön löytyi kisojen kynnyksellä ihan uusi sävel ja sen myös näki suorituksissa. Tiimihaasteessa sijoitus oli 15/26 ja yksilöhaasteen /26

The Power of Robotics:n  kuudesluokkalaisista koottu ja syyskuussa robotiikan opiskelun aloittanut joukkueen kohdalla olen iloinen erityisesti siitä, että tämä vielä syyskuussa toisilleen vieraista oppilaista koottu porukka on todella oppinut miten ryhmätyöskentelyssä on voimaa. Tämän tiimin päätöksenteosta kelpaisi monen aikuisporukankin ottaa mallia. Ryhmässä huolehditaan ihailtavan tarkasti siitä, että kaikkien ryhmän jäsenten mielipide ratkaisuissa kuullaan, tarvittaessa neuvotellaan tai jopa äänestetään. Joukkueen kasaama robotti osoitti selvästi miten suurin harppauksin joukkue on robotiikan oppimisessa edennyt. Tiimihaasteessa sijoitus oli 9/26 ja yksilöhaasteessa 11/26. Joukkue sai myös tuomareilta positiivista palautetta tuomarihaastettelussa esiintymisestään.

Aer Robotics:n tyttöjoukkue on varmasti yksi omatoimisimmista ja sitä kautta aikaansaavimmista joukkueista. Näiden nuorten into ja tapa työskennellä kertoo määrätietoisuudesta ja sellaisesta asenteesta, jolla otetaan asiat haltuun. Olivat ne sitten robotiikka tai jotakin ihan muuta. Vaikka kokemusta robotiikasta tällä joukkueella ei syyskuussa vielä ollutkaan, saiva he nopeasti juonesta kiinni ja onnistuivat rakentamaan oikein kilpailukykyisen robotin ja vieläpä kisasivat sillä mainiosti. Tiimihaasteessa sija 13/26 ja yksilöhaasteessa 7/26.

Neon Lights. Sinnikkyyttä ja tuntikausien työntekoa, tuntien ja taas tuntien ajan aherrusta ja pitkäjänteistä työtä robotin ja ohjelmoinnin eteen. Tämän joukkueen jäsenet ovat olleen todellisia työmyyriä. Erityisesti Veran ohjelmointiin käyttämät työtunnit ja koko joukkueen panos robotin rakentamiseen ovat erityismaininnan arvoisia suorituksia. Neon Lightsille myönnettiin Design Awars kunnianosoituksena hyvin rakennetusta robotista, erinomaisesta suunnitteluasiakirjasta ja onnistumisesta tuomarihaastattelussa. Sijoitus tiimihaasteessa 17/26 ja yksilöhaasteessa 14/26.

The Three Musketeersin tyttöjen nopea kehitys robotiikassa on ollut yllätys. Kuudesluokkalaisten robotiikkajoukkueista tämä osoitti kykynsä jo varhain syksyllä. Tämä siitä huolimatta että tyttöjen kokemus robotiikasta oli olematon ja rakentamisen maailmasta olivat tuttuja lähinnä Lego Friends -tyyppiset haasteet :-). Tämä joukkue on ennättänyy selvästi eniten käyttää aikaa robottinsa ja ohjelmointinsa viimeistelyyn, sillä heidät valittiin SM-kisoihin jo marraskuun alkupuolella. Vanhempien kerholaisten antamat vinkit, lahjakkaat nuoret ja kunnianhimo ovat kuitenkin tärkeimpiä tekijöitä joukkueen nopean takana. Upealla ja määrätietoisella otteella rakennettu robotti, pitkäjänteinen työnteko ja hermojen pitäminen kisasuorituksissa olivat menestyksen avaimet tämän vuoden kisassa. Tiimihaasteessa sijoitus oli 7/26, The Three Musketeers palkittiin parhaan alakoulujoukkueen Excellence Awardilla. Tämän lisäksi he tekivät kaikkein parhaan tuloksen yksilöhaasteessa, jossa sijoitus siis 1/26 ja yksilöhaasteen SM-kultaa

Team Orangen joukkueen kokonnpanossa tapahtui vielä joulun alla muutoksia. Joukkue myös rakensi kokonaan uuden robotin marraskuun Robotex-turnauksen jälkeen. Rehellisyyden nimissä joukkue, joka ajoittain aiheuttaa ylivoimaisesti eniten harmaita hiuksia ja koettelee opettajaa venyttämällä aikatauluja ja keksimällä aina vain uusia ja uusia muutoksia ja ideoita. Superlahjakkaista ja toisaalta viileät kisahermot omaavista nuorista koostuvat joukkue. Näille kavereille on annettava tilaa luovia ja keksiä. Huipputyyppejä kaikki neljä ja paljon jo robotiikan saralla kokeneita. Tällä kertaa Tiimihaasteen SM-kultaa ja yksilöhaasteessa sijoitus 3/26. Team Orange sai palkinnon parhaasta ohjelmoinnista, eli Think -awardin.

Palkitut joukkueet:

Kilpailuiden tarkemmat tulokset on luettavissa Robot Eventsin tapahtumasivulta, täältä.

 

 

 

 

 

Kilpailuiden jälkitunnelmista ja ajatuksia robotiikan opetuksesta Riihimäellä ja Harjussa kuulette varmasti lisää jo ensi viikolla!

Mukavaa kisojen jälkeista viikonloppua meille kaikille! 🙂

#ROBOHARJU: Harjunrinteen koulun robottikerhossa opiskellaan VEX IQ robotiikan kehitysalustan avulla robotiikkaa, teknistä rakentelua ja ohjelmointia. Riihimäellä järjestetään toiset viralliset VEX IQ Suomenmestaruuskilpailut 11.-12.2018.